Aircoservice

De auto-airco, het milieu en uw portemonnee
Steeds meer automobilisten hebben een airco in hun auto. In de zomer houdt de airco de auto koel. In de winter voorkomt de airco beslagen ramen. Uit onderzoek blijkt dat een koele automobilist zich beter kan concentreren en een hoger reactievermogen heeft. Minder positief zijn de gevolgen voor het milieu. Zeker bij slecht onderhoud. Om de milieuschade te minimaliseren is goed onderhoud van de airco een vereiste. Goed onderhoud is niet alleen een milieuzaak, maar ook een zaak voor uw portemonnee.

De auto-airco en het broeikaseffect
Naast comfort, levert de airco ook nog wat anders. Zo kan tijdens het gebruik, onder andere door gebrek aan onderhoud, vloeistof en gas vrijkomen uit de airco. Dit zogenaamde koudemiddel levert een bijdrage aan het broeikaseffect. De broeikasbijdrage van de hoeveelheid koudemiddel van een auto-airco is ongeveer evenveel als 1.000 kg CO2. Ter illustratie: een auto stoot ongeveer gemiddeld 170 gram CO2 per kilometer uit door de verbranding van de brandstof in de motor. Ontsnapt door een lek al het koudemiddel uit uw airco, dan komt er dus evenveel broeikasgas vrij als bij een rit van 6.000 kilometer (1.000/0,170)!

Niet alleen lekkage kost energie, ook het gebruik
Naast de mogelijke lekkage van koudemiddel, gebruikt een ingeschakelde airco altijd energie. Dit extra energiegebruik heeft een flinke invloed op het brandstofverbruik en dus het milieu. Hoeveel extra brandstofkosten worden veroorzaakt door een auto-airco hangt af van de stand waarop uw airco staat en hoe vaak u de airco inschakelt. De weersomstandigheden zijn de basis hiervoor. Zo verbruikt een airco vooral veel brandstof bij extreme hitte en direct na het inschakelen. Maar ook in koele omstandigheden gebruikt een airco brandstof. Hoe slechter de staat van onderhoud, hoe hoger het verbruik!

Een aircosyteem in de auto is dus niet onderhoudsvrij. Bij normaal gebruik verliest het aircosysteem dus koudemiddel. Dat moet op peil gehouden worden. Er kunnen ook problemen ontstaan door bladeren in de luchtinlaat en slijtage van de aandrijfriem.

Airco-onderhoud: Niet wachten maar doen!
Elk voertuig met airco moet minstens één keer per jaar voor een controle naar de gespecialiseerde aircowerkplaats. Al is het alleen maar om het meest aan slijtage onderhevige onderdeel – de filterdroger – te controleren.

De beste tijd voor een aircocontrole is het vroege voorjaar, voordat het echt warm wordt, maar het kan ook in alle andere jaargetijden.

Wij controleren voor u:

  • dichtheid van het systeem
  • uitblaastemperatuur in de auto
  • de V-snaarspanning van de compressoraandrijving
  • de uiterlijke conditie van de hoofdcomponenten

Ameco b.v. is STEK-erkend

airoco installatie

Airco tips

Tips voor efficiënt en milieubewust gebruik van uw auto-airco.

De manier waarop u de auto-airco gebruikt heeft effect op het milieu èn uw portemonnee. Hier geven wij u een aantal tips om uw airco in goede conditie te houden.

Tip 1Regel periodieke controles.
Neem het onderhoud van uw auto-airco en de tussentijdse controles op in de periodieke onderhoudsbeurten. Laat de airco in ieder geval één keer per jaar controleren.

Tip 2Gebruik de airco bewust.
Gebruik de airco alleen als het echt nodig is. Zet hem dus uit zodra de auto op temperatuur is.

Tip 3Zet de airco één keer per week 10 minuten aan.
Zet de auto-airco minimaal eens per week 10 minuten aan. Dit voorkomt lekkages door uitdroging van pakkingen en afdichtingen en voorkomt onaangename geurvorming door condens-, bacterie- en schimmelvorming in het systeem.

Tip 4Zet voor vertrek deuren of ramen open.
Is de auto erg warm, zet dan voor vertrek eerst de deuren open. De grootste warmte kan dan weg en de auto is sneller koel. Of rij even kort met de ramen open, zonder de airco in te schakelen. Schakel de airco alleen in wanneer de auto niet koel genoeg wordt. Hierdoor vermindert u het energieverbruik. Vergeet niet de ramen te sluiten bij het aanzetten van de airco. Want deze heeft alleen effect met gesloten ramen.

Tip 5Zet de airco niet te koud.
De overgang tussen binnen en buiten is anders te groot. Een te koude airco geeft daarnaast ijskoude luchtstromen en zorgt daarmee vaak voor verkoudheden. Als de auto ‘climate control’ heeft, wordt automatisch zo snel mogelijk de gewenste temperatuur bereikt zonder bovenstaande koude luchtstromen.

Tip 6Gebruik van de airco bij regen of in de winter.
Schakel uw auto-airco ook kort in bij beslagen ramen. Het vocht wordt uit de ruimte gehaald.

Tip 7Zet de airco uit voor de motor uitgaat.
Schakel de installatie 10 minuten voordat u de motor uitzet uit. Dit voorkomt condensvorming in de installatie en daarmee de kans op schimmel en dus onaangename geuren.

Tip 8Maak de airco schoon.
Ruikt de airco toch onaangenaam, dan is de airco waarschijnlijk beschimmeld. Laat deze dan reinigen door uw STEK-erkende garage.

Tip 9Voorkom verstopping van uw airco.
Houd de luchtinlaten vrij van blad en vuil. Dit voorkomt verstopping van het systeem.

Tip 10Lees het instructieboekje van uw airco.
Lees aandachtig uw auto-airco instructieboekje door over het juiste gebruik en onderhoud.

Tip 11Zet de airco uit bij extra verbruik.
Airco’s gebruiken brandstof en kosten motorvermogen. Pas dus op met het gebruik. Moet uw auto hard werken (caravan of bergen), zet de airco dan uit. Het vermogen is dan al hard genoeg nodig.

P.S. Plasje onder uw auto.
Afhankelijk van het weer, ligt er vaak een plasje water onder auto’s met een airco. Dit is condenswater, daar hoeft u zich dus geen zorgen over te maken.